Każda drukarnia ma bardzo określoną grupę klientów i w zależności od tego, jakie realizuje dla nich usługi, musi także odpowiednio dopasować do konsumenta kanał dystrybucji, rodzaj komunikacji oraz sprzęt, którym dysponuje. Zachowanie konkurencyjności w przemyśle drukarskim oznacza bowiem przede wszystkim umożliwienie wydruku bardzo wielu różnych, specjalistycznych dokumentów i materiałów, niekiedy na nietypowych rodzajach materiału – wcale niekoniecznie papieru. Wszystko to sprawia, że nowy rodzaj usługi ze strony dużej przemysłowej drukarni wymaga niekiedy zakupu bardzo drogiego sprzętu, a w przypadku największych drukarni realizujących chociażby zamówienia prasowe – całych linii produkcyjnych.
Zarabianie na mniejszych zleceniach
Po drugiej stronie tej branży znajdują się jednak mniejsze drukarnie, o zasięgu lokalnym i bardziej uproszczonej ofercie, które jednak z powodzeniem utrzymują się powyżej poziomu rentowności i skutecznie konkurują o indywidualnego klienta. Nie wszystkie drukarnie celują w wielkie kontrakty biznesowe i partnerów korporacyjnych – szczególnie w miastach akademickich dość dobrze funkcjonują proste drukarnie, które proponują najbardziej oczywiste usługi i produkty dla swoich klientów. W ośrodkach naukowych i miastach akademickich głównego odbiorcę usług drukarskich stanowią przedstawiciele kadry pedagogicznej oraz studenci i uczniowie.
Ta grupa nabywców także potrafi generować dla swoich ulubionych drukarni stacjonarnych i online spore zyski, nawet jeśli potrzebują przeważnie dużo prostszych i łatwiejszych w wykonaniu wydruków. Najczęstsze zamówienia składane w takich drukarniach, to chociażby:
- wydruk ksera lub skanu materiałów naukowych jak publikacje w magazynach, artykuły i książki
- wydruk przygotowanych autorsko maszynopisów w wersji czarno-białej oraz kolorowej
- przygotowanie albumu z fotografiami cyfrowymi wgranymi na serwer drukarni przez klienta
- stworzenie tablic dydaktycznych
- plakaty i ogłoszenia okolicznościowe
-
przygotowanie pracy dyplomowej wraz z oprawą introligatorską, czyli bindowanie, twarda oprawa czy laminowanie dokumentów.